DSASpeelgroep

Een forumpje voor onze spelersgroep.
 
IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 
 

 Twee stafbetovering die veranderd zijn met DSA4.1

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Koen
Spelleider
avatar

Aantal berichten : 1920
Leeftijd : 30
Location : Schoten
Registration date : 24-08-07

BerichtOnderwerp: Twee stafbetovering die veranderd zijn met DSA4.1   ma jul 21, 2008 1:54 pm

Net gemerkt dat er twee stafbetoveringen veranderd zijn met DSA4.1, en dan in de positieve zin.

Hamer das Magus:
Eindelijk is er een deftige, concrete omschrijving hoeveel schade je nu juist doet op levende materie. De uitleg "het doet geen schade maar je vliegt enorm ver weg" liet immers veel te veel intrepretatiemogelijkheden. Hoe ver is ver, en hoeveel schade doet de val?

Welnu, je krijgt RkP* SP door de klap, tenzij je natuurlijk iemand in een ravijn ofzo gooit. Verder moet de persoon een LK proef verzwaard met RkP* doen om niet RkP*/4 pas ver weg te vliegen. De schade van de klap is bovenop schade berokken door de slag met de staf zelf. In totaal kom je dus (meestal) op 1D6+2 (TP) + RPK* (SP).

Het ritueel duurt nu drie rondes om te gebruiken. De derde ronde moet de aanval gebeuren. Als de aanval mist, mislukt de betovering. Afweren helpt niet! (Ontwijken echter wel).

Deze veranderingen zorgen ervoor dat je vanaf nu dit ritueel terug mag nemen!

Tovervoorraad/Zauberspeicher:
Dit ritueel staat nu eindelijk op punt!
Bij het sluiten van het ritueel op de staf moet je beslissen hoeveel AE er maximum in de staf als voorraad kan worden opgeslagen. Kosten voor het volume is hierbij 1 punt per 20 beschikbare AE, met een maximum van 100 beschikbare AE.
Je steekt er dan een spreuk in tijdens een bijkomende ritueel, dat dubbel zo lang duurt als de spreuk normaal duurt, en met een verzwaring van 2 op de proef.
De toverspreuk kan in varianten of met spontane modificaties gesproken worden, met dezelfde voorwaarden als normaal. Bij toverspreueken tegen meerdere tegenstanders moet eerst worden vastgelegd gevgen welk aantal of maximale hoogte van MW de spreuk zal werken. Dit moet in de proef ingecalculeerd worden.
Tijdens dit ritueel worden alle kosten ook betaald. Spreuken die teveel van andere omstandigheden afhankelijk zjn (meesterbeslissing) meestal bezweringen en oproepingen, kunnen niet in dit ritueel worden gestoken.
Om de spreuk later af te vuren moet je een activeeringsproef werpen, die met de complixiteit verzwaard is (A=1, B=2, C= 3, ...) De activeringsproef is MO/IN/SL.
Grote voordeel is nu echter, dat je de spreuk in een actie kan afvuren, ongeacht hoe lang de spreuk normaal duurt. In een gevecht, als elke seconde telt, kan dit het verschil beteken tussen dood en de overwinning.
Een mislukte activeringsproef zorgt er echter voor dat de spreuk vervalt. Een flater zorgt ervoor dat alle toverspreuken in het ijle oplossen.
Bijkomend voordeel is dat spreuken die recht te houden zijn met concentratie, door de staf recht worden gehouden. De tovenaar mag enkel het contact met de staf niet verliezen. Op dit moment mogen echter geen andere stafbetoveringen actief zijn.
Je kan zonder problemen meerdere spreuken in de staf zetten, zolang ze maar niet de 100 AE overstijgen. Dit heeft wel als nadeel dat de activeringsproef dan nog eens met het aantal andere spreuken in de staf verzwaard.

RkP* = Aantal punten ritueelkennis dat je over had op de je proef.

_________________
Grubolsch,
Zoon van grablak,
Biervat van dienst
Is er zeker van dat griffioenen geen chimaren zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://www.yes-webdesign.be
Koen
Spelleider
avatar

Aantal berichten : 1920
Leeftijd : 30
Location : Schoten
Registration date : 24-08-07

BerichtOnderwerp: Re: Twee stafbetovering die veranderd zijn met DSA4.1   wo sep 03, 2008 8:45 pm

Opmerking, ik had de officieŽle regel verkeerd gelezen, per spreuk dat je in "Tovervoorraad" steekt, moet je het hele ritueel opnieuw uitvoeren, en dus ook stafruimte ervoor verspillen.
Dit is echter een rotslechte regel, die dus niet gaat tellen! Ik vermeld het gewoon even voor het geval je ooit met een andere spelleider gaat spelen, die wel met de correcte regel speelt.

_________________
Grubolsch,
Zoon van grablak,
Biervat van dienst
Is er zeker van dat griffioenen geen chimaren zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://www.yes-webdesign.be
 
Twee stafbetovering die veranderd zijn met DSA4.1
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
DSASpeelgroep :: Afspraken :: Huisregels-
Ga naar: